miercuri, 27 iulie 2011

Cutit sa-l folosesti

Nu-i treaba ca repet, ci mai de graba subliniez. Cutitul este prelungirea bratului celui ce-l foloseste.
Asa si cutitul cu lama mai scurta. El permite controlul mai bun asupra varfului decat cel cu lama lunga.
Un astfel de cutit e bun nu doar ca un cutit de rezerva (al 2 lea cutit), ci mai mult la muncile de finete, in atelier cat si in teren. De multe ori poti iesi si doar cu el.
Am folosit o lama din otel carbon suedeza (Jonsson, e unul din baietii de la Mora) ce are lungimea de 8 cm.
Un maner din lemn de nuc incheiat cu cornul de cerb face toata treaba. Manerul simplu si comod permite lucrul in bune conditii.
Lemnul il am de la padure, de la un nuc cazut. Are deja doi ani si e uscat bine (de un an sta la mine in sertar). N-am vrut sa lucrez cu mijlocul arborelui (de data asta) , tocmai ca manerul sa fie mai deschis la culoare. Dar oricum in timp, pe masura ce-l folosesti se mai inchide.
Teaca din piele de culoare neagra e cat se poate de simpla si tine foarte bine cutitul.
Cu el poti sa cioplesti si chiar grava in lemn. la fel de bine il poti folosi la mancat, taiat carnea si mezelurile de tot felul, pestele, legumele. Apoi mere si la astia de culeg ciuperci si plante medicinale, la taiat si preparat pielea, etc.
Datorita dimensiunilor mai reduse poate fi purtat atat la centura cat si la gat. El merge bine atat la barbati, femei cat si copii.
Le ai aici pe amandoua ca sa iti dai seama mai bine de proportii. Apropo de lamele din otel carbon.
Tin sa subliniez ca de regula cine alege otel carbon si nu inoxul, o face cu un scop anume si nu doar pentru ca asa a auzit de la altii. Mai exact o face pentru ca doreste sa foloseasca cutitul si nu sa se uite si sa-l arate altora ("uite ce cutit fain am si luceste, ce zici ? ... !!! :)) ).
Eu recunosc ca nu-mi place ca lamele din otel carbon sa ramana deschise ca si inoxul si cel putin la cutitul meu (LPT-ul) nu e asa. Amu pe asta cu lama Enzo l-am oxidat intentionat, nu doar ca mi se parea mai potrivit ca si lama sa fie in mici pete ca manerul, ci si pentru ca pelicula aia protejeaza lama pe termen lung.
Otelurile carbon sunt pentru cei ce folosesc cutitul (exceptie ar fi, ... sa zicem, cei ce lucreaza in mediu salin).
Mi-au placut totdeauna otelurile astea ce oxideaza, negricioase, mai ales la cutitele scandinave, ca-s exact ca cele de mai demult, cu exceptia faptului ca acum sunt mai rezistente si mai dure.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Salutare. Acest cutit este de vanzare?

Micul Mester spunea...

Da.
Uite, daca te intereseaza mai in detaliu, scrie-mi aici :
moisavasile82@yahoo.com