miercuri, 12 decembrie 2012

un cutit

 Mi-am facut un cutit dinasta scandinav.
Am ales o lama a care-i forma o asteptam de ceva vreme, dar parca nicicare din mesterii fierari de ii gasesti pe magazinu asta de la finlandezi, nu vroia sa faca cu forma si dimensiunile respective.
Dupa o vreme totusi, mai din greseala mai intentionat vad ca unu o facut si io iesit si bine.
Se zice ca-i dinaia batuta de ciocan.
Maner din buba de carpen i-am facut si niste corn de cerb, nu i-am pus alte "fiare" ca n-am vrut.
 Maneru e mai plat din simplu fapt ca asa mi so parut ca mere mai bine la lama asta.
Lama nu doar ca e suficient de groasa, dar mi-a placut mult ca se subtiaza progresiv de la maner catre varf. Din pacate prea rar se poate vedea asa ceva. Majoritatea isi pastreaza grosimea pe toata lungimea lamei.
 Teaca ii din piele maro deschis si il tine bine.
Poate ai observat ca nu ma omor dupa tecile traditionale de la ei. Nu pentru ca nu-mi place cum arata, ci pentru ca mi se par nepractice si prea "incarcate" . Nu vreau mai mult de la teaca decat sa-mi tina bine cutitu, sa stea comod la centura si sa fie cat mai simpla si durabila.
In rest gasesc ca-i important sa fie pe cat de rezistent pe atat de usor. Io vad cutitu ca pe o unealta cu care lucrez ore intregi, nu ca pe o ghiulea. Amu fiecare cu preferintele lui.
La toporu de despicat spre exemplu, mi se pare in regula sa fie greu, la baros la fel, dar dupa mine cutitu este in primul rand un instrument de precizie.
Nu o sa-l pun in lista aia cu ale de le dau, pentru ca gandul initial era sa mi-l fac ca sa-l folosesc. Dar na asa am zis si de altele si nu mai insel cu gandu asta.
Dupa ce am vorbit cu tine despre el, am zis sa-l pun aici ca pe orice fac cu lemn ca oricum o sa apara si in postarile cu mesterit. Insa daca careva il vede si ii place a pai poa' sa trimita o scrisoare. Pana atunci insa daca prinde primavara aici, o sa vada padurile si muguru si va ciopli.
Pentru mine e un pic cam domnos oricum. Cre ca intr-o zi imi fac unu dintr-o bucata de fier aiurea sau unu din piatra  :)) .
Ma duc sus, ca o ninge zdravan si e mare zapada. Iau si toporelu cu mine. Apropo de topor, cred ca am si unu dinala de dat.

6 comentarii:

albert spunea...

salut. lama e cumva puronvarsi 100?

Micul Mester spunea...

ceau
da ii

Florian Sebastian spunea...

m-ar interesa un astfel de cutit, un puronvarsi 125 mai exact, cu maner din lemn, daca se poate stil scandinav, lemn de ala mai deschis la culoare. Nu stiu cum se procedeaza aici, nr meu de telefon e 0744553627

Micul Mester spunea...

Te salut domnule.
Inteleg dorinta, dar eu nu fac cutite la comanda. L-am avut doar pe asta cu lama Puronvarsi si nu stiu pe viitor ce lame voi lua si ce cutite voi face.

Anonim spunea...

Buna ziua! Cunoasteti un mester fierar care ar putea confectiona niste unelte? E vorba de o secure si o ranga mai speciale! Rog lasati mesaj pe cristi_ciul@yahoo.com Multumesc!

Micul Mester spunea...

Pff, is mai multi, dar nu-i stiu io.
Il stiu insa pe el -
http://iron-craft.blogspot.ro/

apoi il mai stiu si pe el -
http://knives2use.blogspot.ro/

vorbeste cu ei si vezi daca au vreme si daca nu, macar te indruma mai departe