marți, 5 aprilie 2011

Cu gand sa cioplesc - CU ADAUGIRILE DE RIGOARE

Fiecare ar trebui sa aiba lingura lui de lemn. Ma gandeam ce bun tre sa fie gemul asta de gutui cu nuca, dar niciunde nu-i mai bun ca la padure. In prezenta aerului curat si dupa ce ai facut miscare ai o pofta de mancare superioara ! De fapt sti si tu treaba asta. Am ajuns seara si m-am si apucat de treaba.
Dupa ce amenajezi cele mari, treci la cele marunte.
Desi ziua s-a mai incalzit, totusi noaptea si dimineata e racoare. Am stat noatea trecuta mai vreo doua ore in plus (pana pe la miezul noptii). Un vant placut si aerul rece si umed de vale, lilieci si insecte, apa care curgea si producea un sunet straniu , pe toate si inca altele am stat sa le simt, sa le ascult (stat, adica ba ciopleam ba pregateam cate ceva). Intre timp mai verificam pripoanele. Dimineata imediat dupa ceai mai lucru un pic la lingura asta de mesteacan. Am adus-o de acasa, sa o gat aici. Un pic de plimbare sa-mi scald ochii si apoi iar la treaba. Uite, copaci cazuti destui. Incet, incet se umple si malul raului de verdeata.Captalanul (brusture dulce) creste pana la 1 m inaltime (zic ei, dar am gasit si la 2 m) si care este gasita in intreaga Europa, in special pe terenurile umede, de-a lungul preeriilor si cursurilor de ape. Creste pana la 1500 m altitudine.Din punct de vedere istoric, captalanul este folosita pentru a ingriji si vindeca ciuma. Frunzele imense ale plantei erau de asemenea utilizate pentru a inveli bucatile de unt, protejand untul de caldura si umiditate.Captalanul este folosit in principal pentru a trata rinita alergica si afectiunile bronho-pulmonare.Se folosesc frunzele, radacina si rizomii.Uite aici, ii buna la : Trateaza astmul si rinita alergica Lupta impotriva tusei si a lingorii Antispasmodic Foarte bun pentru entorse, arsuri diuretic Vermifug – lupta impotriva viermilor intestinali. Tot din planta asta se face o miere de foarte buna calitate. Frunzele mari si prospete sunt folosite cu succes sub forma de comprese in cazuri de entorse, luxatii, rani, arsuri. Brusturele dulce regleazafoarte bine tensiunea arteriala. Si mai e bun la multe altele, pe acre daca doresti sa aprofundezi, vei continua sa cauti. Am vazut si menta, ... ce mica-i ! Are si ea acolo un pic de aroma. Din trunchiul de frasin ma gandesc ca pot scoate ceva bun. Asa ca ii dau bataie. Tai, despic si scot o scandurica.

Trasez si urmaresc cu toporul conturul.Munca de cutit si gata.

Ia sa culeg niste leurda, ca tot e sezonul.Ii tare buna. pe langa gustul placut in salate mai e si sanatoasa. Fi atent, se zice ca-i buna la fluidizarea sangelui (ii bun inclusiv la circulatia cerebrala). Apoi cica ajuta si la probleme intestinale. Se poate folosi la diaree si balonari. Nu ma intind mai mult cu ea, zic doar ca o gasesti prin paduri si are miros de usturoi.

Doi sunt sunt suficienti.

Apoi urmeaza urzica. Fac o mancare de urzici. Cam in fiecare an la vremea asta obisnuiesc sa manc asa ceva. Urzica, pai asta-i si mai tare. Are fier in ea domnule, deci e buna la anemii. Radacina, frunzele ,sucul, semintele, toate sunt bune in oprirea hemoragiilor. Are si proprietati laxative. E foarte buna in curele de primavara, vitaminizeaza, mineralizeaza si echilibreaza sistemul de aparare al organismului. Ajuta in cazuri de bronsite si asm. Ceaiul de urzica ajuta in boli de plaman si hemoroizi,dar si urticarii. Zeama de urzica e buna sa te speli pe cap, stimuleaza cresterea parului. Si inca multe alte beneficii, pe care daca le scriu umplu postarea.

Asa ca ma rezum la masa de pranz.

Si dupa ce m-am rezumat cat de natural posibil, Am luat o pauza. Pauza inseamna nu sa nu fac nimic, sa dorm sau sa stau (nu stiu ce se face cand stai, ca nu prea stau), ci m-am apucat de cioplit. Am pregatit semifabricatul pentru ceea ce va fi , zic eu, lingura de frasin.Inafara de asta am mai pregatit si una de jugastru. Pe masura ce la termin, le si postez.

Asa, ia sa vedem, asta ce floare zici ca este ? No, hai ca-ti zic. Crucea voinicului (Hepatica transsilvanica) si Popalnicul iepuresc (Hepatica nobilis) - cum bine zicea ucenicul - sunt inrudite . Popalnicul iepuresc salbatic creste in padurile de foioase sau pe langa acestea, de la campie, la munte, intalnindu-se cu o frecventa mai mare in zona colinara si submontana. Crucea voinicului (Hepatica transsilvanica) se intalneste numai in Carpatii Romaniei, in zone umbroase, in paduri si tufarisuri. Medicina populara utiliza partea aeriana a plantei, intern, in tratamentul bronsitei cronice, a hematuriei si a bolilor hepatice, mai ales a hepatitei. Atentie,planta contine si elemente usor toxice.Administrata ocazional in doze doze mici (1-2 g), sub forma de ceai, planta nu este toxica dar irita usor tubul digestiv, mai ales în stare proaspata. In cantitate mai mare sau daca se administreaza mai mult timp, popalnicul devine emetic si toxic.Intoxicatia cu popalnic se manifesta prin voma, hemoragii digestive, cefalee, colici, aritmii cardiace, perturbari respiratorii. De la popalnic se foloseste mai mult partea aeriana (HERABA HEPATICAE NOBILIS) sub forma de infuzie concentrata (2-3 linguri la 200 ml. de apa) pentru gargarisme - inflamatii ale mucoasei bucale, dureri în gat [ceaiul nu se inghite)

Spre seara se aduna si norii.Ma indrept catre casa. Si iar ma bate gandul sa dau o tura mai lunga. Ma dar nu stiu cum se face ca de fiecare data mi se pare ca stau prea putin.

24 de comentarii:

Frumos!
Da pastrviorii cum iai prins?

Micul Mester spunea...

Am lasat pripoane (montura simpla cu cateva carlige, plumb si fir, priponita, legata de un bat infipt in pamant).

mircea spunea...

Mestere ,turele tale sint calde.Imi faci lacomie ,cum zice ardeleanul sa plec si eu din nou.Florile alea mari sint de captalan,miros foarte placut cind sint inflorite,si cind le zdrobesti au un miros puternic,la fel si frunzele,cind cresc mari -umbrele .Timpul petrecut impreuna cu natura este nemuritor.Curele de primavara ,cu urzici ,cu leurda ,cu seva,s.a.,trebuie tinute macar trei saptamini ca sa aibe efect scontat,dar e bine sa consumam si ocazional.Lingura de lemn ,trebuie folosita zilnic pentru ca are un efect de atenuare al stresului.

Micul Mester spunea...

Asa-i, curele, ca de aia se numesc cure si nu masa unica, tin de o anumita perioada de timp. Procesul de demineralizare se produce lent (cu mici exceptii), la fel e si cu cel de mineralizare.
Da ,da asa-i, e captalan (si multam ca ai amintit).
Dar eu intrebam de aia mica albastra.
Vezi si daca sti zici, daca nu, o sa zic eu ce-i. Dar mai las timp de gandire.
In rest, nu va faceti griji, ca cine nu stie ceva poate sa intrebe, sa se informeze.
Eu ca sa invat ciupercile umblu cu si pe langa ciupercari, intreb, ma uit si-n carti si pe net, peste tot. La fel cu plante, arborii. Nimeni nu se naste atotstiutor (... si nici nu devine).
Ma gandesc ca era bine sa scriu si de ele, dar imi era ca umplu postarea numa cu plante si denumiri. Nu ca ar fi rau, ca e chiar bine, dar sunt si multi care nu cunosc, nu-i intereseaza si trec repede cu vederea . Zic eh plante, eu vreau sa vad acolo "bushcraft" :)) (s-or invatat de la americani sa vada actiune, ... treburi comerciale de televiziune). Fara sa bage de seama cat e esential sa cunoasca arborii,plantele , fauna. Omul e gadilat placut de unele "dispozitive" si "mecanisme" care mai de care mai interesante ce asigura confort si usureaza munca (aparent) si lasa cunostintele de-o parte.
Asa, revin, ia zi (sau ziceti), aia mica albastra ce floare este ?

Ronin spunea...

Albastrea!!!!
Ce am castigat, vreo lingura de lemn din aceea minunata sau altceva :)?

dodo spunea...

frumoasa tura mestere ! ma bucur ca vad pt prima data si peste in postarile tale ... as vrea sa prenotez lingura de frasin dupa ce o termini, daca nu e promisa la nimeni ...

Anonim spunea...

Beleaua e ca pestii sint prinsi ilegal. Legal e cu momeli artificiale (lanseta/unditza). Si permis, desigur. Cel mic pare si sub dimensiunea legala. :(

Micul Mester spunea...

Stai linistit, ca nu-i nici o "belea" :)) .

Nu-i albastrea :)) si nu-i concurs, dar apreciez incercarea.

Micul Mester spunea...

Ma, daca iasa bine (lingura de frasin) o postez si daca ti-o place e a ta. Am sa tin cont ca ai fost primul (dar sa nu uiti sa-mi mai amintesti).

mircea spunea...

Hepatica nobillis,sau transsilvanica,cu net-ul asta nu poti sa nu stii ceva.

Anonim spunea...

Citez: ''Stai linistit, ca nu-i nici o "belea" :)) .
Sunt prinsi cu momeala naturala.Nu-s pescar. De 2-3 ori pe an mananc cate-un peste -doi. Reguli si legi pentru ca unii sa bage banii in buzunare. In rest, te intreb ce castiga pestele daca-l prind cu undita si cu momeala (cumparata) artificiala ? Nu conteaza, cum ziceam, nu-s pescar. ''

Deci tu zici ca nu are sens sa respectam doua legi simple.
In fond, traim in Romania, si nu trebuie sa respectam nimic...
Sau...te-ai uitat si tu la Discovery cum supravietuiesc baietii in natura...
In orice caz...rusine sa iti fie pt ca braconezi o specie de peste care este din ce in ce mai rara in Romania

Micul Mester spunea...

Ca sa nu dau apa la moara, ai dreptate, tu numesti braconaj daca-i prins cu aceeasi montura, dar fara bat !!!
Nu sunt impotriva legilor (interpretezi cum doresti), dar esti pus pe harta asa ca indiferent ce voi zice, tu vei zice contra. Ma bucur de asta. Sper sa-ti pastrezi hotararea si-n lucruri mai serioase.
In rest, ce sa zic, merg la padure si manc peste cu multi ani inainte sa existe Discovery in Romania. Ce sa zic , iti doresc sa iesi si tu mai des in natura si sa fi mai fericit.
Rusine, imi este de multe lucruri.
Bine sau rau , echilibrul este cantarit de fiecare.
Nu pescuiesti abuziv, nu otravesti ape si nu bagi curent. Cu carligul, nu-i nici o rusine.Nu pescuiesti de sport, nu impungi pestele de placere. Prinzi cat mananci atunci cand mananci. Asa e drept.
Nu-i asa rar cum crezi. In plus, tu nu trebuie sa-l prinzi.
Oricum, pescarii prind intr-o zi cam cat prind eu in 2 ani,asta inseamna ca ar trebui sa intre in pamant de rusine ?

Micul Mester spunea...

Asa este ai gasit-o (Hepatica nobillis). Pe romaneste i se zice Crucea Voinicului. Si ii buna si ea. o sa ma gandesc daca mai scriu de ea in postarea asta sau in alta.

Anonim spunea...

Mai "anonimule", imi este rusine ca facem parte din aceeasi specie. Omul asta iti ofera o parte din sufletul lui si tu intri cu bocancii plini de noroi. Vai si amar de tara asta si de oamenii care ii gazudieste.

Ronin spunea...

Referitor la subiectul 'pastraviorilor" Vasile, ce faci tu mie personal mi se pare foarte natural.

dodo spunea...

Pt Anonim !! Prietene nu cred ca ar fi trebuit sa fi atat de vehement in afirmatii !? daca tu zici ca omu asta nu respecta legi si e braconier atunci ai lovit si in mine !! si eu nu ma ascund cand scriu asta ...dupa cum vad eu tu faci parte din categoria "romanul tipic" , sarim repede sa-l ciomagim pe ala slab si pe cei care ne inrobesc si ne privesc ca pe iobagi ii proslavim ! Da ! domnule, erau sub dimensiunea minima legala, Da ! au fost prinsi fara mijloace sportive, dar pt numele lui Dumnezeu, tu nu intelegi nimic din tot ce ne ofera omul asta aici !! e viata pura , nu supravietuire, nu tembelisme de pe Discovery ... in incheiere vreau sa-ti spun doar ca ne pricepem bine sa comentam toti, dar nu prea mai stim sa traim si sa ne bucuram de frumos in viata ! Iti doresc sa fi bun si sanatos precum omu asta care isi deschide sufletul catre noi si ne deschide o fereastra mica catre o viata normala in armonie cu natura !

Radu spunea...

Salut,
Ma numesc Radu si iti urmaresc cu drag blogul de cca 1 an. Ma face sa imi amintesc de copilarie si adolescenta, de zilele si noptile petrecute prin muntii Bihorului sau pe malul Crisului Negru, de momente de care acum am parte din ce in ce mai rar din pacate, dar pe care le traiesc parca mai intens... Pentru mine e o intoarcere la natura, la momente de relaxare in apropierea unei ape, o evadare din agitatia cotidiana, foarte binevenita avand in vedere ca acum locuiesc in Timisoara.

Pentru toate astea tin sa iti multumesc!

Legat de subiectul cu pastraviorii, avand in vedere ca sunt obsedat de pescuit, cred ca adevarul e undeva la mijloc... Din punctul meu de vedere, blogul tau este folositor, educativ in parte, usor digerabil si indeamna la respect pentru natura.

Asadar, o poza cu 2 pesti morti langa o lama de cutit face nota discordanta cu aspectul general al blogului.

Respectul pentru natura inseamna respectul pentru toate componentele ei.
Ca sa fiu mai clar, prin afisarea acelei poze, un urmaritor infocat al blogului tau (ca mine) poate crede ca daca si el face la fel este in regula.
Din punctul meu de vedere, ca pescar care incearca sa elibereze toate capturile indiferent de marime, locul pastravului este in apa, viu si frumos colorat.

Nu ma intelege gresit, sa mananci peste proaspat prins in natura este de vis, este sanatos si gustos, dar sa etalezi poze cu pastraviori morti pentru mine este deranjant. Nu e vorba de a ascunde ceea ce faci, ci de a incerca printr-o poza, sa zicem, sa suprinzi frumusetea si nobletea pastravului viu, iar dupa aia tot printr-o poza sa zicem, ai putea innobila pestele pozandu-l gatit, asa cum ai si facut...
Am scris poate prea mult, dar ma gandesc ca merita.

Iti multumesc inca o data si poate ne vedem pe langa lacurile de deasupra Resitei!

Cu respect,
Radu

Micul Mester spunea...

Cum ziceam, fiecare face cum stie. Eu inteleg pescuitul si l-am practicat.
Insa si atunci ca si acum, nu impung pestii de placere. Prind atat si numa cand mananc. Si asta e.
Pestele mort se mananca, ... nimeni nu musca direct dintr-un peste viu. La fel cu gaina, porcul, etc.
Oricum, stai aproape. Cand ai vreme, mai dai cate-o tura prin zona.
In rest, sa nu intelegem altfel lucrurile decat sunt. Eu nu caut sa multumesc pe nimeni(sa fiu pe plac). Fac ce fac de placere, ies fie ca pun pe blog fie ca nu.
Blogul e ceva temporar, ... de fapt mai toate sunt.
Ce pun pe blog nu pun pentru mine.
Iti spun sincer ca inafara de a arata cateva ferestre de verdeata si aer curat si ceva cioplituri in lemn,poate mai incerc sa transmit cate-un mesaj cand si cand.
Dar asa ca idee, e doar o frantura din activitatile pe care le dasfasor.
Si nu fac lucrurile perfect, nu sunt model de urmat nici vreo persoana insemnata care tine la vreo iamgine.
Eu doar merg la padure si atat.Nimeni nu trebuie sa se ia dupa mine.
Dar ma gandesc ca omul preocupat mai mult de doi pestisori cat palma, (ca sa nu mentionez ca vin acolo pescari care scot poate zeci pe zi) si a trece cu vederea peste elementele utile - cum sunt cele de recunoastere si folosire a plantelor si arborilor imi da de gandit.
In mod normal daca vad ca omul nu-i receptiv la o treaba nu insist, consider ca nu-l intereseaza. Insa ma gandesc ca daca o singura persoana doar, din toti care intra, gaseste ceva util, merita sa scriu.
Am deschis doar o usa catre natura. Unul intra pe ea si vede ceva, altul doar baga capul si primeste o creanga in fata dupa care o ia la fuga si tot asa.
Modul in care percepe fiecare ce vede il priveste.
Eu zic asa, invatarea si preluarea informatiilor sunt procese selective, nu cumultive.
Omul ia ce poate, ce doreste si ce crede ca-i foloseste.
Imi aduc aminte de cursurile de munte. Mi-am zis in sinea mea , daca un singur lucru nou voi invata la cursul asta, sunt castigat si a meritata timpul si banii investiti. Si am invatat mai mult de unul la fiecare din ele.
In rest, nu stiu voi ce faceti, dar eu maine daca da Domnul si traiesc ies cu Luci la o alergare la padure.

S-apai mai am un gand, cum ca prea multi traiesc prin televizor (mai cu seama prin stirile de la ora 17) fapt ce-i determina sa vada lucrurile distorsionat.
Vad ca nu sunteti deloc ingrijorati de faptul ca uneori(nu rareori) in parcul national umbla tafurile si camioanele care defriseaza si se plimba liberi pe firul apelor , poluand si taiand in voie. Si astea-s cu consecinte reale, grave. De aici ma gandesc ca voua nu pasa cu adevarat ci doar asa vorbiti.
In plus, daca sunteti asa iubitori de natura, cum se face ca de fiecare data cand merg, nu va intalnesc ?
Auzi, las ca-i bun.
Recunosc ca-mi plac comentariile de genul asta (cum sunt asta al tau si al prietenului anonim), pentru ca ne ofera ocazia sa conturam unele aspecte care altfel ar fi mai greu de explicat.

Salut!
Off topic, dar as vrea sa stiu aproximativ cam ce greutate/volum duci intr-o tura (si iarna si vara).Poate daca ai un pic de timp sa faci chiar un post despre asta. E doar o curiozitate,nimic altceva. Te urmaresc de ceva timp si imi place blogul tau: ai multa informatie folositoare. Tot respectul pentru efortul tau.
Stai linistit ca pentru 2 pastravi nu o sa cada cerul pe tine.
Timberland

Micul Mester spunea...

Greutate ? Nu stiu, nu cantaresc. In functie de durata turei, de activitatile propuse,sezon si zona, poate sa aiba intre 6 kg si 40 kg.
De cele mai multe ori peste 10 si sub 20.

Radu spunea...

Referitor la TAFuri si camioane, sunt de acord cu tine, fac paguba grozava si la tine si te asigur ca si prin Apuseni, dar asta nu ma indreptateste sa fac si eu un rau mai mic... Cred eu ca sunt prea "mari" si eu (noi) nu am reusit sa ne atingem de ei...

De intalnit nu cred ca ne intalnim din cauza ca umblam prin zone diferite cu scopuri diferite, de ex. eu sapt. trecuta am fost la Dunare, Vineri si Sambata la Mures, iar Diminica eram cu barca pe Secu...
Mai incolo, cand da caldura si fugim mai des la munte, poate povestim mai multe si de pastravi si de plante si de TAFuri intr-o noapte pe malul Lacului Secu sau al Breazovei sau la 3 Ape, de vrei...

Am plecat din Bihor ca sa fug de o slujba de miner sau muncitor pe banda, dar am pierdut muntele, padurea, lacurile, pesterile si Crisul, asa ca te rog considera mesajele mele ca fiind scrise cu deosebita seriozitate si sinceritate si trateaza-le pe masura.

Cu respect,
Radu

Tu nu zici rau.

Dar vezi tu, unii sunt vegetarieni si au respect si pentru gaina si no taie ca so mance.
No, probabil ca si tu si eu, in privinta gainii nu intelegem respectul sub forma asta.
Cand privesc pestele il privesc cu drag, cand il manc, il manc cu placere. Eu de exemplu consider ca-i barbarie sa impugi si sa chinui pestele asa de sport (sadism, iti place ca el sa sufere ca tu sa te bucuri).
Ma, cand il impungi il manci sau il lasi in pace sa inoate liber.
Nu zic ca are vreunul dreptate, poate ca dintr-un anume unghi fiecare are, dar nu uita, cati oameni atatea moduri de perceptie.
E o treaba relativa si asta.
Una peste alta, cred ca tare va mai plictisiti de va bateti capul cu asta ... :)) .