luni, 1 aprilie 2013

prima-vara

 - se apropie vrei nu vrei, .. dar stiu ca vrei :)) , mai cu seama ca nu esti amator pentru ture de iarna.
Din cauza vremii reci abia prind cateva portite sa iau seva de la artar.
Ieri am fost ca era caldut, dar azi la ora unu termomentru din curte imi arata vreo 3 grade, pai ce sa curga ma.
Oricum asa ca idee, am nevoie doar de cutit si kuksa. De regula impung mesteacanul/artarul/carpenul si ii pun o "aschie " dinaia, care nu doar ca nu sare departe de trunchi, dar e chiar infipta in el. Pe ea se scurg stropii si cat ai zice "picatura" , cana se umple la nivelul dorit. Iar daca nu esti prin preajma va da pafara.
O metoda un pic mai elaborata, nu as spune neaparat mai buna , este sa iau cu mine un sfredel si sa dau o gaura nu foarte adanca in care introduc un mic jgheab de soc ce l-am mesterit pe drum. Nu am pentru ce cara masina de gaurit desi poate vezi pe youtube ca unii isi iau ...  Asa mai bine iau ceainicu si niste biscuiti, daca tot vreau sa duc ceva in plus.
La asta cu jgheabul, se umple o idee mai repede decat la ala cu impunsatura din cutit, dar necesita o scula in plus si dupaia ii faci si dop. As zice ca pentru o cana de baut si chiar un litru, nu ai nevoie de nici un jgheab.
Ce vezi in cana s-a adunat pana am mosmondit cate ceva la rucsac si am scos aparatu si i-am sters lentila, ca era cu urme de degete.
Metoda industriala presupune pe langa sfredel, sa duci cu tine si un recipient mai mare.
Eu nu obisnuiesc sa merg cu furtune, dar pentru ca tot vorbeam cu tine, am zis sa fac niste poze si cu asta, sa vada omu doritor. De regula "infig" petu in jgheab la o oarecare inaltime si asta e tot.
No, dar sa vedem cum ii cu furtunele astea .
Nu-i nimic complicat. Ai nevoie de un pet, un furtun siliconat, doua doape unu bun si unu gaurit. Sa aiba o gaura mare prin care sa patrunda furtunu fortat si cateva mici ca sa poata iesi aerul (ca atunci cand torni lichidul, el impinge aerul in sus si tre sa aiba pe unde sa iasa), o sfoara cu care sa asiguri bidonu si binenteles sfredelu.

Desi merge sa bag si doar furtunu fortat in gaura, totusi mi s-a parut vulnerabil, mai cu seama ca bate vantu tare zilele astea si clatina furtunul. Asa ca i-am adaugat o mufa. Practic un lemnisor la care i-am scos maduva cu un betisor (simte "diminutivarea"  :)) , toate is mici cum ii place lu Vlad sa le spuna). Mufa asta a intrat cu adevarat fortat ca am batut-o cu un lemn, exact cum bat si dopu la sfarsit si furtunu a intrat si el foarte fix pe ea.
Pierderi nu prea exista si cam toata seva curge in recipient. Ce vezi umed pe arbore este rezultat din procesul de gaurire si a mai curs si cata vreme am facut mufa si am adaugat recipientu. O data ansamblul pregatit, nici un fir de seva nu se duce altundeva decat in bidon. Aici e practic diferenta intre restu metodelor si asta, ca mai la toate se prelinge un pic si pe langa jgheab.
In functie de zona si cerinte, poti urca recipientu la o oarecare inaltime. Io nu am considerat ca-i necesar (niciodata pana acu).
Cert este ca am baut ieri si vreo doua cani cu seva de mesteacan si am luat si de artar. N-as vrea sa zic ca-i doar treaba de preferinte, ci chiar cred ca-i mai placuta seva de artar, exact cum cea de mestecan e mai placuta decat cea de carpen.
Azi o mers bine alergarea, dar maine am auzit ca se incalzeste si ma duc sa vad care-i treaba pe sus. Cred ca mai beau vreo cana doua, dinasta de artar.
Urzica gasesti destula, daca vrei meri si-ti culege.

7 comentarii:

Unknown spunea...

Multumim pentru postari
Chiar daca nu le comentam le urmarim cu mare interes.
Seva de platan e buna ?

Anonim spunea...

Ce se poate folosi usor si la indemana ca dop?

WitchKing spunea...

mă bătea și pe mine gândul sa dau o fugă după niște sevă, bun de știut că o început sezonu.
faină brișcă, pe asta n-am mai văzut-o

Micul Mester spunea...

Nu am avut platan prin padure paici sa incerc, dar poate ca da si el.
Ca dop folosesc o creanga pe care o gasesc in apropiere, nimic deosebit.

Anonim spunea...

E foarte important acel dop, dacă uitaţi de el copacul va pierde multă sevă, va fi expus bolilor şi chiar se poate usca...Aici un exemplu cum se face:

http://www.youtube.com/watch?v=HxWtkeKU9Mw

Anonim spunea...

salut ! ce lama este, vasi ? arata bine .

Micul Mester spunea...

Din foaie de arc, am batut-o cu dacii, la ei acasa, ca ne-o dat Alin forja impurumut ;).