luni, 18 octombrie 2010

Ce ne luam la noi

Pentru ca ai vrut sa-ti scriu si despre echipamentul de care ai nevoie, o sa iti zic cate ceva.
In primul rand tre sa intelegem ca echipamentul necesar trebuie sa fie adaptat turei, duratei, nevoilor personale, activitatilor pe care urmeaza sa le desfasori, conditiilor, anotimpului, etc.
Deci nu caut sa dau o reteta, ci mai de graba vreau sa subliniez cateva aspecte.
La padure daca doar te plimbi nu ai nevoie de multe.
In schimb iarna in munte daca nu ai ce-ti trebuie, nu se mai pune problema doar de confort.
In functie de specific si durata, omul isi alege echipamentul.
Iti recomand ca inainte sa te arunci la investitii mari, sa inveti sa folosesti corect echipamentul.
Stiu ca suna ciudat pentru multi, insa 90 % din cati au cort nu stiu sa-l monteze corect ! Crezi ca exagerez?
Te invit sa-mi arati si vei vedea ca nu stii. Iar tu care stii, nu te grabi sa sari cu gura pe mine, gandeste-te ca nu esti singur, aici vorbesc de restul.
De sculele tehnice nici nu mai zic.
Foarte multa lume nu stie sa-si regleze corect rucsacul. E important pentru ca asa cum il reglezi si cum asezi in el,asa il vei cara. Crezi ca-i simplu? Nu e, ... dar se poate invata.
Nu te aruca sa investesti in echipament ultralight, este scump si de regula materialele sunt fragile (ca de undeva tre sa se compenseze).Ele de regula sunt pentru o anumita categorie de persoane care fac ceva anume (fie competitii, fie ceva tehnic, fie ascesiunui puternice, etc)
Alege cu bun simt, nu cumpara ieftinituri, ca arunci banii (cu cateva exceptii, ... putine).
Adapteaza echipamentul si la nevoile personale, dar nu exagera. Cauta sa inveti si care-ti sunt nevoile.
Nu merge in sandale pe crestele muntilor, chiar daca e vara si chiar daca ai vazut ca unii o fac (aceia fie stiu, fie nu stiu de ce, tu nu stai sa-i intrebi).
Nu mai umbla cu parazapezi vara prin paduri, ca nu are nici un sens. Iti transpira rau piciorul sub ele si nu-ti sunt de nici un folos. Acela este un accesoriu de iarna, cum ii zice si numele (e pentru ca zapada sa nu-ti intre in bocanci).
Am auzit povesti narozesti,care zic ca ele te-ar feri de muscatura de sarpe, fie ca-ti protejeaza pantalonul si bocancul de noroi.
Lasa noroiul in pace. Daca chiar esti domnos, fa-ti o protectie din panza subtire si rezistenta, dar permeabila.
O alta recomandare este sa nu-ti fie lene in timpul deplasarii sa iei ori sa dai jos haina de fiecare data cand simti ca-i nevoie.
Dar nu te mai incotosmani cu tot felul de haine de iarna, vara. Nu rareori vad oameni cu geci si suprapantaloni, iar afara sunt peste 20 de grade !
Nu mai umbla cu pioletul prin padure iarna, ca n-ai ce face cu el, dar nici cu toporul in crestele muntilor.
Nu-ti mai cumpara echipament alpin daca nu ai de gand sa faci o scoala care sa te invete sa-l folosesti.
Multe accidente se intampla pentru ca omul cade cu pioletul in mana fara sa fi stiut sa se opreasca cu el.
Degeaba iti iei coarda daca iti lipsesc celelalte. NU uita, coarda nu se leaga oricum. FA SCOALA DE MUNTE, ... sau macar roaga un prieten care stie sa iti arate cate ceva. Si nu uita sa verifici ce te invata, comparand cu manuale de munte (dar asta ca solutie de compromis, scoala ramane varianta corecta).
Nu mai cara rucsaci mari, exagerat de mari, gandind ca tot ce-ti iei ai nevoie.
Ce folos mai ai de toate daca te cocosezi in 10 km de mers ???
Invata sa renunti la cate ceva si sa iei strictul necesar. Invata care-i strictul necesar.
Nu mai exagera cu mancarea, ca in excursie nu mergi doar sa mananci, aia poti si acasa.
Invata sa te hranesti, nu doar sa mananci. De regula calitatea mancarii e inaintea cantitatii. Invata sa mananci ce poti sa digeri, fara a ingreuna organismul in mod inutil.
Insa nu de putine ori am vazut oameni care carau cate 2 l de bere , unul de vin dar le lipsea o bluza groasa seara.
Nu mai lua alcool cu tine la munte (au ce te doare asta, ... na pai daca te doare inseamna ca special pentru tine am zis), alcoolul este un toxic pentru organism, in orice cantitate este ingerat (nu am spus-o eu ci medici de specialitate, ... nu aceia care-s dependenti de alcool, ci ceilalti).
Este contraindicat la altitudine si temperaturi scazute. Dar nici la padure nu ti-l recomand , mai ales daca mai folosesti toporul si cutitul.
Nu intru in detalii tehnice, ca nu-i specificul blogului, dar in orice tura de cel putin 2 zile e bine sa ai :
-un sac de dormit potrivit (pentru sezonul respectiv)
-un izopren
-cort, daca e cazul, ori tenda si hamac sau doar tenda - si pe asta ti-o recomand si daca ai in plan sa dormi la stane sau refugii, nu sti niciodata cand tenda iti este singurul acoperis (e usoara si face treaba buna).
-trusa de supravietuire - care contine si trusa medicala. Atentie, pentru cei "destepti" - trusa de supravietuire cuprinde pe langa altele si acele treburi pe care voi le aveti imprastiate in tot rucsacul, doar ca sunt aranjate frumos, compact. Aici iar nu stau sa detaliez, ca de fiecare data unul mai adauga, scoate ori contesta ceva, si bine face, insa uita ca eu nu impun, ci doar recomand. Asa ca pe langa tot ce zic, fiecare poate sa aleaga ce vrea. Continutul trusei il gasesti intr-o postare aici pe blog (fa o cautare).
- cutitul - indiferent cine ce zice, stiu ca tu ai sa zici ca ai briceag (victorinox, opinel, etc) tot am sa recomand cutitul, pentru ca stiu ce avantaje are. Briceagul il ai oricum in trusa.
- o lanterna frontala si baterii de schimb.
- un telefon mobil
- o oala pentru gatit si o canuta. In rest tu alegi daca sa ei lingura si de care (eu iau din lemn, clar)
- un bidon pentru apa, de minim un litru. In turele de creasta e bine sa mai ai unul.
- un arzator pe gaz e util in multe cazuri (e mai usor ca cele pe benzina si poti gati cu el in cort, daca prinzi viscol).
- incaltaminte si imbracaminte adecvata pentru umblat si inca un rand de dormit. Aici ma abtin sa detaliez, din motivele binecunoscute.
- un rucsac in care sa incapa toate si care sa-ti fie comod in spate.
In rest, poti lua orice mai doresti, in functie de necesitatile tale si specificul turei.
Pentru mai multe detalii, putem discuta in particular pentru fiecare sezon ori activitate in parte.
Pentru ca unul merge la padure sa manance, altul sa lucre in lemn, altul sa vaneze, altul sa exploreze pesterile, altul ca catere, etc. La munte la fel si tot asa.
Daca doresti informatii in legatura cu o tura anume, putem detalia la comentarii.

3 comentarii:

Mihai Baboi spunea...

La partea cu parazapezile nu pot sa fiu de acord. Eu le port in orice sezon si nu m-au incurcat niciodata. Am ales modelul cu GoreTex si asta le face respirabile, asa ca nu transpir cum spuneai tu.

De ce le iau vara? Pai iti dau numai cateva motive. 1. Vara am pantaloni foarte subtiri, pentru ca e cald, asa ca imi trebuie ceva sa ma protejeze prin maracinis; 2. Daca ploua mai tare, apa care se imbiba in pantaloni (cei de vara nu sunt impermeabili) se scurge in bocanci; 3. Cu combinatia bocanci buni + parazapezi am trecut rauri cu apa de 30cm si nu m-am udat.

Pentru mine astea sunt motive suficiente sa spun ca daca alegi perechea potrivita de parazapezi care apropos, in engleza sunt Gaiters (deci nicio legatura cu zapada), pot fi si chiar ajuta sa fie purtate in orice anotimp.

In rest, de acord cu ce zici acolo. Nu strica sa existe un ghid unde astea sa fie adunate la un loc.

Micul Mester spunea...

Cum ziceam, nici nu trebuie sa fie nimeni de acord, pentru ca eu ce am zis, nu am zis ca am inventat pe moment (nu de la mine am zis).
Exista astfel de protectii cum ziceam, insa sunt confectionate din alte materiale, decat parazapezile.
In plus, nu stiu ce zici tu, dar eu ies destul de mult si am prins toate tipurile de vreme,ploi de orice fel.La o ploaie serioasa te uzi oricum, dar nu asta e ideea.
Eu recomand, dar voi faceti cum vreti, nu trebuie sa fie nimeni de acord.
Observ doar oameni care se chinuie inutil, isi ingreuneaza situatia si isi creaza singuri disconfort.
Incerc sa optimizez.
Amu de cativa ani umblu si am incercat mai multe. In ture, bag zilnic 30-40 km cu rucsac.Asta in plimbare si e important cand ajung la locul de campare sa fiu odihnit, ca sa imi pot amenaja tabara sa mai si lucrez pe acolo. Si zic ca e important confortul. Fiecare detaliu ajuta sau incurca.
Am zis de parazapezi, dar mai sunt si multe alte accesorii inutile pe care omul le utilizeaza cand si unde nu sunt necesare.
Restul tine si de preferintele fiecaruia.

Cristian spunea...

Eu mai folosesc parazapezile si vara ca nu ma zgariu la picioare prin maracini, in rest, cum ai zis, iarna e timpul pentru ele .