vineri, 12 februarie 2010

lumina in tabara

Luminatorii ii cunoasteam. Ziua, soarele care lumineaza si incalzeste, facand posibila vietuirea noastra.
Noaptea cand e senin avem luna, care cand e plina, iti da suficienta lumina sa umblii fara sa te impiedici. La munte in schimb, mai ales iarna, cand se reflecata si din zapada, aproape a poti sa si citesti.
In padure noaptea, mai ales vara desisul copacilor nu lasa sa patrunda nici o lumina. Aici ai nevoie de o lumina calda care sa tina mult si sa nu coste mai nimic.
Ne amintim de cele mai vechi surse de iluminat : lampile cu uleiuri si grasimi (opait, candela) si apoi de lumanari.
Poti obtine usor o lampa, cu ajutorul unei lumanari si a unei doze de suc sau bere. Dupa ce o tai corect cu cutitul si o vei agata de stalpul prelatei ( introduci in inelul dozei o sfoara cu care o legi de stalp), lamapa va fi protejata de vant si va furniza suficinta lumina sa vezi cate ceva in jur.
Opaitul, vechea lampa, se obtine si mai usor. Scobesti un lemn sau gasesti o piatra concava, la care adaugi un fitil : o fasie de carpa, tricou vechi de bumbac,o bucata de sfoara, ori fitil de lampa . Fitilul il sprijinesti cu pietre de jur imprejur.
Torni ulei sau alta grasime in vas si pe fitil, ii dai foc si ai lumina. (obisnuiesc sa iau cu mine ulei ars, pe care l-am depozitat acasa intr-un pet - asta-i dupa principiul nimic nu se arunca)
Uite, una rapida, improvizata care te poate scoate : daca ai o conserva de peste , sti ca uleiul pluteste, da? Bun. Il iei de la suprafata cu lingurita si-l torni in cana.Cand vezi ca deja vine apa, inseamna ca nu mai ai ulei in conserva. Mananci pestele, apoi cu o bucatica de carpa , rest de tricou de bumbac, faci fitil si-l sprijini cu pietricele. Torni uleiul din canuta si-i dai foc, lampa e gata.
Am procedat de mai multe ori asa.
Pe langa astea simple, tu ai idei mult mai bune, cu atat mai bine.
Fa una si mai eficienta.


3 comentarii:

Alin spunea...

faine lampile, economicoase, eficiente si respecta regula: "cu putin poti sa faci mult".

Micul Mester spunea...

Adormit fiind, am sters intrebarea ta,desi voiam doar sa mai adaug ceva la raspuns, ... dar macar las raspunsul.
Ii faci o protectie din lemn sau plastic.
Din lemn, poti face din doua "felii", una o scobesti dupa forma lamei, apoi le lipesti una de cealalta.
Cu plastic, tai un bidon care nu-ti mai trebuie (dinala mai mare, care are un plastic mai gros), il indoi si-l tai dupa forma lamei apoi ii lipesti marginile cu adeziv sau la cald.
Lama, este o lama triplulaminata, cumparata, nu e lama de clipper.Este mai dura,mai groasa si mai ingusta decat cea de clipper.

Nelu spunea...

Si eu am confectionat anul trecut o astfel de lampa,pe Dunare la pescuit, cu diferenta ca in loc de lumanare am folosit ulei comestibil.In laterale am facut doua fante orizontale, diametral opuseprin care am introdus o foita din tabla(din acelasi material ca si lampa)am dat o gaura la mijlocul tablitei prin care am trecut un "fitil" dintr-o bucata de sfoara de bumbac, excat ca la candelele taranesti.
Pe timpul noptii a functionat foarte bine, tinand vreo cateva ore.