joi, 14 ianuarie 2010

sa stim, sa facem altfel

Uite, iti place sa iesi in natura, ...bun.
Fie ca iesi saptamanal sau mai des, o data sau de doua ori pe an, fi civilizat.
Daca poti lua cu tine un ambalaj plin, il poti duce inapoi si cand e gol, e mai usor si ocupa mai putin spatiu, in plus, ai satisfactia ca ai procedat corect.
Nu spune : aa, pai ce are, ca nu iau niciodata de acolo nimic si oricum dispare. Dispare, ca sunt unii "fraeri" care aduna dupa tine.
Nu conteaza cum ai procedat pana acum, si nu-i un om mai bun ca altul sau unul mai rau ca altul.
Important e cum vei proceda de acum incolo.
Atunci cand nu poti, sau nu vrei sa lasi locul mai curat decat l-ai gasit, macar nu contribui la distrugerea lui. Nu spune : aa, pai si asa e un dita mai mormanul de gunoi, ce mai conteaza o punga in plus, ... conteaza domnule, ca putin cu putin se aduna.
Cand iesi in natura nu abuza de resurse.
Nu folosi decat cat ai nevoie.
Vorba : ,,nu lasa nimic decat urma pasilor tai si nu lua nimic decat imaginea locului" e deja celebra.
Dar cat din aceste cuvinte aplicam ?
Uite, de exemplu, nu fa un foc mai mare decat ai nevoie : vara, numa cat gatesti; iarna cat sa te incalzesti si sa gatesti. Nu fa un foc mare care sa arda degeaba, numa ca tu sa te uiti la el cu se mistuie.Asta-i risipa. Tu iesi rar, nu-ti pasa, dar mai sunt si altii pe lume stiai (sau nici de asta nu-ti pasa) ?
Nu lasa vetre peste tot pe unde umblii. risipeste pietrele, pune piatra de unde ai luat-o, suna absurd ? Nu e, e de fapt respectul pe care il acordam naturii care ne-a gazduit.
Nu lasa jar aprins,risti sa dai foc la padure.
Nu lasa cenusa in locul unde ai facut focul, ci risipeste-o cu mana pe o suprafata cat mai intinsa. Cenusa contine lesie, o sa creasca greu iarba daca o lasi acolo, intr-un loc.
Nu taia lemn verde, nu pentru ca iei amenda, ci pentru simplu fapt ca, constiinta iti spune cat de greu creste si cat de repede il tai. Foloseste lemnul uscat, atat la foc cat si la adapost, e numa bun.Nu exagera cu adaposturi si colibe la padure. Adapostul este tenda si cortul, hamacul, stane, etc.
Inveti sa-ti faci adapost, cu lemne uscate, asezi ierburi, feriga, cetina, crengute mici cu frunze ca sa acoperi si sa izolezi. Il faci , ai invatat cum se face si atat. Nu de fiecare cand iesi te apuci sa faci adaposturi. Niciodata nu lasi inpadure un adapost facut si tu sa pleci. Cum ziceam, lasa locul cum l-ai gasit. Daca nu ai timp sa aduni, atunci nu fa nimic.
Ai vazut poate in poze, adaposturi verzi, ala de exemplu de pe zapada, de langa molizi, ...
Ala este un adapost cu forma de iglu, avand cadrul din crengi mari de molid uscate. Este verde pentru ca este acoperit cu crengute de molid. Crengutele fine si ierburile, ferigile, ... se refac rapid, nu insa si copacii, sau crengile groase.
Un astfel de adapost nu faci decat daca ai nevoie neaparat, nu-l faci de distractie.
O data ce ai invatat sa-l faci, nu-l mai faci decat cand vei avea nevoie.
Draga domnule vanator tin sa te anunt ca ceea ce faci tu nu se numeste vanatoare ci macel.
Inteleg ca te patrund senzatii interesante sa urmaresti prada (cum ii spui tu) , sa tintesti, sa o nimeresti, e fiorul acela, ...
Dar nu uita ca vanatorul adevarat vaneaza ca sa manace, nu de placere. El ia numa cat are nevoie, nu face risipa.
Daca ai mancare, nu ai nevoie sa vanezi, si stim amandoi ca ai mancare.
In plus, esti criminal, nu vanator. Animalul nu are nici o sansa. Il fugaresti cu haitasi, apoi tragi in el de la distanta, ca ai scule bune, pusca cu luneta, ... Deci esti lunetist, adica asasin. Iti mai impusti si colegii uneori, ca mergi baut
Si poate tragi in mine cand alerg la padure, mai ales ca alerg mult si noaptea. Dar daca nu cad, ... sa te feresti, ca-ti rup pusca.
Te rog sa nu faci confuzie, nu te urasc ca om, te iubesc, pentru ca traim pe acelasi pamant si suntem frati, urasc doar aceasta activitate abuziva.
Nu dau mai multe exemple, ca nu sunt in masura sa o fac.
Dar ca idee, sa fim cumpatati.
Nu conteaza cum am procedat pana acum, avem puterea sa facem mai bine de atat.
Sta in atitudinea noastra sa indreptam lucrurile.

4 comentarii:

Anonim spunea...

Un om de afaceri american statea langa chei, intr-un mic sat mexican de coasta, cand un pescar isi trage barca la mal. In barca erau cativa pesti frumosi. Americanul il felicita pentru pestele prins si il intreaba cat timp i-a luat sa-l pescuiasca.
- Foarte putin, a raspuns mexicanul.
- De ce nu stai mai mult pe mare sa prinzi mai mult peste? a intrebat atunci americanul.
- Mi-ajunge sa-mi intretin familia, i-a raspuns pescarul.
- Si ce faci in restul timpului? a vrut sa stie omul de afaceri.
- Dorm pana tarziu, pescuiesc putin, ma joc cu copiii, imi fac siesta impreuna cu nevasta-mea, in fiecare seara ma plimb prin sat, beau un pahar de vin si cant la chitara cu prietenii. Domnule, am o viata plina si sunt foarte ocupat, a incheiat pescarul.
- Uite, il ia peste picior americanul. Am studiat Economia la Harvard si te pot ajuta. Ar trebui sa pescuiesti mai mult si cu banii pe care-i castigi in plus sa-ti cumperi o barca mai mare. Cu ceea ce castigi de pe urma barcii mai mari iti poti cumpara cateva barci si mai tarziu chiar o flota de pescuit. In loc sa vinzi pestele prin intermediari, il poti vinde direct la o fabrica, iar mai tarziu iti poti cumpara propria fabrica de prelucrare a pestelui. Ai putea astfel controla produsul, procesarea si distributia.
Va trebui sa pleci din sat, sa te muti in Mexico City, apoi la Los Angeles si, mai tarziu, la New York , de unde iti vei conduce afacerea tot mai infloritoare.
- Si cat va dura sa fac toate astea, senor? intreaba pescarul.
- Vreo 15-20 ani, raspunde americanul.
- Si apoi?
- Apoi vine partea cea mai buna, rase americanul. Iti vinzi afacerea si devii foarte bogat? ai lua cateva milioane.
- Milioane, senor ? se mira pescarul. Si dupa asta ?
- Dupa asta te retragi din afaceri, te muti intr-un satuc de pescari pe malul oceanului si te scoli tarziu, pescuiesti putin, te joci cu copiii, iti faci siesta impreuna cu sotia, te plimbi seara prin sat, bei un pahar de vin cu prietenii, cantati la chitara.
- Pai asta fac si acuma!

Micul Mester spunea...

Da da da, cunosc povestioara cu talc. Buna invatatura.
Am vazut-o si intr-un film, am citit-o intr-o varianta usor schimbata, mi s-a si istoritit. Acum am si cateva variante proprii la ea :)) .
Buna si educativa, dar cat de putin reusim sa invatam din ele, ... si asta doar pentru ca ne incapatanam ca bebecii si continuam sa ramanem sclavi ai propriilor ganduri. Le numim dorinte si facem tot ce e nesanatos sa le implinim.
Nu reusim sa le implinim si nici liberi nu suntem.
Talcul este ca unii au o viziune foarte incurcata despre cum ar putea ajunge sa scape de griji (drumul ales gresit catre destinatie = timp si energie irosite).

psihologul spunea...

Este adevarat ce spui insa am sa-ti spun alta poveste pe care n-o sti:Am mers cu 15 copii cu virste intre 7-17 ani,toti din clubul meu pe munte la cules de coprine.Am cules coprine si nu i-am lasat sa ia mai mult decit puteau duce intr-o mina,spunindu-le ca daca vad o singura floare pe jos,scapata de cineva nu am sa-i mai iau niciodatain aceste excursii.Am gasit un loc de campare unde am facut foc si am mincat.La plecare au lasat (cu toate ca inainte de a pleca le-am "facut morala" cu curatenia in padure).Sub un motiv am ramas in urma,am facut poze am strins gunoiul bagindu-l in rucsacul meu,lasind locul asa cum ziceai si tu sa nu se stie ca a fost cineva pe acolo.Saptamina urmatoare am mers tot in zona aceea pentru ca doream sa-i invat sa foloseasca busola.Am specificat ca mergem tot acolo pentru ca era locul de foc facut si cind am ajuns au inceput sa arunce rucsacurile din spate pe iarba curata.I-am intrebat;voi nu vedeti gunoiul unde tocmai v-ati aruncat bagajul?Nu sensei este foarte curat.Atunci am scos pozele si i-am intrebat:v-ar place ca in locul ierbii sa fie un maldar de gunoi pe care l-au lasat altii ca voi data trecuta?Asta a fost tot,nu le-am facut morala nu i-am certat.Ne-am desfasurat programul normal in continuare.La urmatoarea iesire facuta pe un alt traseu mai umblat de lume ce credeti ca au facut?Au venit cu saci menajeri,au folosit manusi chirurgicale,impartind o pereche la 2 insi si au curatat tot traseu.CONCLUZIA? Trebuie sa imsamintam si pe urma sa culegem roadele.Este foarte greu sa modifici personalitateaunui adult cind el a trait intr-o familie in care VALORILE erau mici,bere si manele.De aceea apreciez ceea ce faci tu.
PS.Am semnat anonim ca a fost mai simplu si ma grabeam la postul cu povestea cu pescarul.

Micul Mester spunea...

Da.